dimecres, 10 de desembre del 2008

l'Estudi sobre el Periodisme Digital a Europa elaborat per Oriella PR Network.


El 44% dels periòdics espanyols integra comentaris dels usuaris
Elements com els blogs, els podcasts i els continguts de vídeo han transformat la forma de treballar dels periodistes de tota Europa. Un 46% d'ells sent que se li exigeix produir més continguts per als seus respectius mitjans. Així ho revela l'Estudi sobre el Periodisme Digital a Europa elaborat per Oriella PR Network.
Es tracta d'una investigació paneuropea sobre com l'era digital ha canviat la manera de treballar dels periodistes.
El vídeo està tenint un impacte creixent en el periodisme, ja que el 40% dels enquestats europeus confirma que ara té la responsabilitat de produir televisió online o fragments de vídeo. Als periodistes europeus se'ls demana cada vegada més que subministrin els seus continguts en diferents formats: el 44% de les capçaleres edita blogs signats pels periodistes; gairebé una cinquena part (18%) produeïx actualment podcasts d'àudio; i prop d'un de cada quatre (24%) ofereix podcasts de vídeo.
Els mitjans espanyols, en canvi, encara no han integrat totalment els formats digitals ja que només un 6% de les capçaleres edita blogs signats pels periodistes; un 12% inclou vídeo podcasts i un 19% inclou fòrums per a fomentar la participació dels usuaris.
L'estudi també revela que no només és el periodista qui produeix continguts. Avui dia,els Continguts Generats pels Usuaris (en anglès, UGC) juguen un paper central en el periodisme europeu, ja que un 62% dels mitjans els accepta com part del material de les seves històries. Més del 60% de les publicacions europees fomenta que els lectors manin comentaris sobre les notícies publicades a Internet i gairebé el 30% accepta i publica fotografies enviades pels usuaris. En el cas de la realitat periodística a Espanya, un 44% de les publicacions espanyoles integra comentaris dels usuaris sobre les notícies publicades i un 12% accepta vídeos creats pels propis usuaris. A més, gairebé una quarta part d'aquests professionals europeus cita actualment a bloggers de forma regular en els seus articles.
Sobre la formació en aquestes noves eines, el 65% assegura que no ha tingut formació per a ajudar-li a crear noves formes de continguts multimèdia. Només un de cada deu professionals europeus ha rebut algun tipus d'instrucció sobre vídeo. A més, el 56% no ha comptat amb cap formació, el 19% dels professionals espanyols ha rebut un curs de redacció en mitjans digitals, un 12% ha cursat una formació per a parlar enfront de la càmera, un 6% sobre àudio podcasts i altre 6% ha rebut formació per a relacionar-se amb bloggers.
No obstant això, a pesar d'aquesta expectativa de produir més i de la falta de formació, l'Era Digital ha estat ben rebuda per la comunitat periodística. Quan se'ls interroga sobre com han afectat aquests canvis a la seva satisfacció laboral, el 88% dels professionals europeus, i de forma molt similar el 87% dels periodistes espanyols,respon que està igual o més satisfet amb les seves actuals funcions. A més, malgrat que la quantitat de material generat s'ha incrementat significativament, també ha augmentat la qualitat. Només el 16% dels enquestats europeus, i el 13% dels espanyols, sent que la qualitat del seu treball ha empitjorat com a resultat dels diversos canvis en la seva professió.
Albert P Novell