dilluns, 21 de desembre del 2009

El comerç minorista català situació i relació amb les TIC


El teixit comercial català resulta fonamental a l'hora de mantenir la trama de la vida ciutadana, i exerceix un important paper en el qual es barregen el seu caràcter de servei al consumidor, el seu aspecte de sector generador d'ocupació, i la seva faceta com a eix de la vida pública i en l'ordenació urbana.

Tot aquest valor que representa el comerç minorista, dissortadament no esta en sintonia amb aspectes relatius a la innovació i utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).

En l'actualitat, una de cada tres empreses del sector de comerç minorista encara no han incorporat cap dispositiu o eina informàtica per al seu negoci. (CCC 2008)
Els empresaris no coneixen quines són les possibilitats que les tecnologies ofereixen per als seus negocis. Aquí podríem situar el principal problema, aquest desconeixement fa que les empreses no s'hagin plantejat la incorporació de les tecnologies.

Si fem un repàs de com s’utilitzen les TIC al sector ens trobem, segons (CCC 2009), amb:
- Utilització de les TIC centrada en tenir PC.
- Internet per tasques bàsiques, fins i tot no relacionades.
- Poca seguretat a l’hora de realitzar tràmits importants.
- Poc manteniment de les eines tecnològiques.
- No existeix pressupost destinat a les TIC.
- Conscienciació nul•la del cost de desenvolupament d’una Web.

Conclueixen dient, entre altres coses, que hi ha sectors que difícilment poden incorporar les noves tecnologies (per exemple els forns).

Però aquesta afirmació sobre els forns és un exemple de que, fins i tot, qui encarrega l’estudi i qui el fa, no té un visió estrategica de l’incorporació de les TIC al comerç al detall.

Els forns que semblen destinats a estar fora de la societat de la informació, es poden incorporar a les TIC, de forma senzilla, mitjançant pagines WEB, on ofereixin els seus productes artesans i formules o consells per utilitzar-los a casa.

Però també existeixen altres possibilitats de millora del servei. Quans cops hem anat a la fleca i ens em trobat que el tipus de pa que volíem estava exhaurit i havíem d’esperar la propera fornada. Avui existeixen solucions a baix cost que poden oferir serveis d’avis al client que quan és el millor moment per comprar el pa.

Una agència creativa de Londres per enviar avisos a través de Twitter, ha muntat el primer dispositiu en una fleca i amb ell és possible conèixer quan surten del forn pastissos, croissants,etc... Mitjançant un senzill interfície, el forner selecciona com és el producte que està al punt i en prémer el botó s'envia un missatge a Twitter, per la qual cosa ens podrem passar a buscar brioixeria recentment fornejada.

El forner, que no té temps de trastejar amb ordinadors mentre treballa, informa a tots els seus clients d'una forma senzilla i ràpida. És només un exemple, interessant i que m'ha cridat l'atenció, de les possibilitats d'aquesta plataforma de comunicació si s'integra de forma intel•ligent amb altres solucions.

El BakerTweet és un disseny propi, muntat sobre una plataforma Arduino, i que es pot configurar a través d'un interfície web, com podem veure en el vídeo. http://vimeo.com/3972081#embed
Si es pot fer sobre Twiter és fàcil utilitzar altres tipus de plataforma sms e mails etc.

Hem de trencar amb la situació que es reflecteix en l’estudi del CCC i aconseguir dinamitzar el sector del comerç minorista, posant en valor aspectes únics que sols ell pot oferir, tot utilitzant les TIC com una eina estratègica per aquest posicionament.

Les associacions de comerciants minoristes han d’acomplir el rol de palanques per la innovació i el reposicionament sectorial.
Albert Pérez Novell ( NVConsulting )